Adria, Krk, Buborék

(Hirdetés)

Ülünk a délutáni napsütésben a tengerparton, hűs italok az asztalon, három jó merülés mögöttünk.

Albumhoz klikk a képre.
Természetesen nem mi vagyunk az elsők, akik Krk szigeten ilyen nagyszerű napokat élhettünk meg Szarka Géza és a Buborék bázis vendégeiként. Lassacskán minden lehajtó és elágazás ismerős lesz Krk városba tartva- hogy valami új élményünk is legyen, arról egy útlezárás gondoskodott. Aki Budapest felől érkezik, az nem tud a szokásos lehajtón Krk fele menni, de aggodalomra semmi ok, mert a fizető kapu után 4-5 kilométerre van a lehajtó, ahol Split felé kell tartani és hamarosan a Krk szigetre menő hídhoz érünk. Az út így is kifejezetten rövid, a Buborék vendégeinek nem kell kora hajnalban indulni.

Az ember sok utazás után jön rá, hogy teljesen felesleges előzetesen az időjárásra vonatkozó jóslatokat böngészni. Krk neve mellett vihart jelző ikonokat láttunk az egyik oldalon, de az égiek a jelek szerint megkegyelmeznek a tenger szerelmeseinek: minimális eső volt csak az egyik délután, amikor mi már az apartmanunkban ültünk. Ezen túl nem lehetett panaszunk, mert május végi meleg, de nem elviselhetlen hőség fogadott minket mindenhol.

Géza a szezon elején nagyobb fordulatszámon pörög: a hajó gyors felújításán már túl van, az első nagyobb búvárcsoportok is szép élményeket szerezhettek, és mindeközben folyamatosan intézni kell a nyáron Krk szigeti merüléseket tervező csoportok ügyes-bajos dolgait. Szállást szerezni jó áron és szép helyen, merültetni a saját hajó, az Obelix fedélzetéről, nagyobb társaságoknak még további hajót bérelni, netán átirányítani a csapatot a sziget más pontjaira- nem unalmas az élet a szezonban. Ráadásul jönnek a tanfolyamozók, akik először élik át a merülés élményét a tengerbe, és persze mindig akad pár régi barát, visszatérő vendég, akinek "van egy kedvenc szigetén egy kedvenc hotelben egy kedvenc szobája".

Talán már mi magunk is ebben a helyzetben vagyunk, tehát rábíztuk magunkat Gézára: lássuk, mit tartogat számunkra a tenger. Az első napon Silóra mentünk át, onnan indulva hajóztunk el a Glavina nevű helyre, ahol korábban még egyikünk sem merült. A víz a sziget keleti oldalán ugyan kicsit hűvösebb, de a hely valóban szép volt, mélyen egy vörös gorgónia bukkant fel, utána sok sárga szivacstelep tarkította a falat, majd az egyik sziklán gyanúsan ismerős körvonalat fedeztünk fel. Egy méretes sziklahal próbált a háttérbe olvadni- bár ezúttal nem járt sikerrel mert mi kiszúrtuk, egy gyors fotózás után természetesen hagytuk, hogy ismét csendes magányában tölthesse az idejét. A víz már elég jó volt ahhoz, hogy nedvesruhában töltsön valaki 45 percet, de azért a csuklya és a kesztyű több, mint ajánlott még. No meg a lámpa sem árt, ha valaki szeretné megnézni a tenger valódi színeit.

Albumhoz klikk a képre.
A második merülésünk egyszerre volt hétköznapi és különleges. Bár a Krk szigeten merült búvárok jól ismerik a Peltastis nevét (sokan egyszerűen csak "silói roncsként" emlegetik), és az egyik legkedveltebb merülőhelynek számít, június közepéig viszont egy új látványossággal várja a búvárokat. Víz alatti fotókiállítás van a roncsnál, Marian Radoviæ képeit tekinthetik meg azok, akik légzőkészüléket öltenek. A Neptun-Silo búvárbázis szervezte ezt a különleges tárlatot, az ő hajójukkal mentünk ki mi is a Peltastishoz.

A nagy helyismerettel rendelkező Géza vezette a merülést, bár ezúttal szerencsések voltunk, mert a nagyszerű látótávolság miatt nem volt nehéz a tájékozódás. A roncs legfelső pontja hat méteren van, itt még gyorsan jeleztük egymásnak hogy minden rendben, aztán elindultunk az orr irányába. A jellegzetes kúpokat körbeúsztuk, lefotóztuk, aztán a híd irányába fordultunk, ahol a korláton ott voltak a nagy méretben kinyomtatott képek- természetesen búvárfotók voltak egytől egyig. Kétségkívül sajátos élmény egy olyan kiállítás, ahol a tárlatvezetésről a roncson élő rengeteg hal gondoskodott. A szerencsés körülményeket kihasználva benéztünk a hídra, vagy egyszerűen csak élveztük a merülést. Ezek után jól esett egy sör, közben beszélgettünk a búvárkodásról, az Adriáról, és a helyiek meséltek a kiállításról is. Aki siet, az még elcsípheti, de ki tudja, talán máshol is számíthatunk hasonló érdekességre.

A második merülős napon adtunk egy esélyt a régi, jól ismert parti merülőhelynek, Glavotoknak. Azt hiszem, ezeken a sokszor merült pontokon lehet jól tetten érni, milyen módon változik időről időre a tenger. Ezúttal a tengeri fű mező aprócska szálakból állt csak, és nem láttunk csikóhalat sem- bár ez inkább a mi hibánk, mint az övék. Anemonában élő apró rák, illetve egy dekoratív morgóhal színesítette a merülést.

Este pedig a már jól megszokott Krk városi sétát iktattuk a programban. Nincs sietség, nincs stressz, csak élvezzük azt, ahogy a kikötőben halkan csobbannak a hullámok, és esetleg beülünk valahova egy sörre. A lényeg az, hogy élményekkel gazdagodhatunk a parton és a mélyben- ezért térnek olyan sokan vissza a Buborékhoz évről évre.

Kapcsolódó link: Buborék (Morski Mjehuric) búvárbázis honlapja
Minden információt Horvátország-ról.

Excalibur / Suzanna Wreck

Egypt, Red Sea

2/3 db alapján:érdekes(átlag: 4.3) átlagos nehézségű
max: 21m, látótáv: 10-25m

napihajós megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág mesterséges élőhelyjelentős halraj nyílt vízben