Tanker a mélyben
KörnyezetvédelemEgy hét évtizede elsüllyedt hajóban levő olaj aggasztja a szakértőket Kaliforniában.
Nem csoda, hogy az amerikai parti őrség, szövetségi és állami illetékesekkel és civil szervezetek képviselőivel együtt egy expedíciót indított annak kiderítésére, mi van a ronccsal. Távirányítású eszközökkel vizsgálják meg a mélyen levő maradványokat, és megpróbálnak az olajból is mintát venni. Gyakorlatilag újféle megközelítésről van szó, még azelőtt akarnak biztosat tudni a hajóról és az olajról, mielőtt környezeti katasztrófa történik. A legkorszerűbb technológiát vetik be, mert a helyzet azzal a fenyeget, hogy az olaj utat tör a felszínre és bajt okoz. A Montebello a legutóbbi ismeretek szerint nagyon jó állapotban van, egészben, álló pozícióban érte el az aljzatot. A hajó állapota és jellege miatt a tudósok azért is kíváncsiak a felmérés eredményeire, mert sok kiderülhet arról, hogy alakul az elsüllyedt olajtankerek sorsa az évtizedek alatt. Persze az első és legfontosabb kérdés még most is az, hogy ott van-e az olaj a hajóban. Most még senkit nem tudja biztosan, mi lett vele, mert a San Francisco közelében olajjal szennyeződött madarak állapotáért elsősorban egy másik, kisebb hajóból szivárgó olajat tartanak felelősnek.
Mindenesetre azt tartják valószínűbbnek, hogy az olaj még a hajóban van, persze nem egészen olyan állapotban, mint 70 éve volt, egészen besűrűsödve. Ha viszont a felszínre jut és felmelegszik, akkor újból nagy területű olajfolt lehet belőle, ami a tenger élővilágát veszélyeztetné. Ezt szeretné megakadályozni a 2,3 millió dollárba kerülő expedíció, amit az olajcégek adójából finanszírozott alap költségvetésének terhére indítanak. A Global Diving & Salvage nevű cég nyerte el a megbízást a tartályok felnyitására, a mintavételre és a tartályok újbóli lezárására. Érdekessége a helyzetnek, hogy jogilag sem egyértelmű a szituáció: Kalifornia államnak és a szövetségi kormányzatnak van elkülönített pénzalapja az olajszennyezések felszámolására, de a Montebello olaja nem szennyez- legalábbis egyelőre. Tehát a hajó problémájának van történelmi, tudományos, műszaki és jogi vetülete is, amiket egymással összefüggésben kezelnek.
[ mercurynews.com ]