A nagy átlag

A búvárkodásról

Az egyik búvárrendszer összegezte az online felvitt merülési adatokat- csináltam én is egy kis statisztikát.

A kérdés persze mindig az, valóban elárulnak a számok valamit arról, hogy és mit merülünk. Az SSI oldalán a bejelentkező búvárok felvihetik merüléseik alapadatait, és az átlagolás érdekes eredményeket hozott. A 25,000 merülés alapján az átlag SSI-búvár egy átlagos merülésen 39,5 percig van víz alatt, 15,8 méteres mélységig ereszkedik, 19,89 Celsius fokos vízben.

Amikor elsőre átfutottam ezeket a számokat, eltöprengtem, vajon az én merüléseimet megnézve milyen eredmények jönnének ki. Nos, a puding próbája az evés, elővettem most használt naplómat (azért az összeset nincs türelmem átlagolni), és az abban szereplő 81 merülés adatait pötyögtem be egy táblázatba. Első sejtésem beigazolódott, az én merüléseim valamivel hosszabbak voltak, átlagosan 52,7 percig tartottak. A mélység is nagyobb, de nem olyan nagyon sokkal: 21,7 méter. A hőmérséklet viszont nagyjából megegyezik, 19,3 Celsius fok.

Akik a számok szerelmesei, azok tudják, ezek bizony nem mondanak igazán sokat önmagukban, érdemes a szélsőséges értékekre is odafigyelni. Az átlagos merülési időnél fél órával hosszabb merülés is van a listámban, Egyiptomban jött össze a 83 perc. Természetesen voltak rövidke, fél órás csobbanásaim is. A hőmérséklet is széles skálán ingadozott a 30 és a 11 fok között. Fürdőgatyától a szárazruháig terjed a skála... Mindez csak azért érdekes a számomra, mert ha elkezdünk alaposabban elemezni, akkor nagyjából kiderül, milyen tartományban lehet gondolkodni a merülések adatait illetően. Nem nehéz a saját merülési sorom eltéréseit vizsgálva arra következtetni, hogy a búvárok egy része nagyjából olyan átlagot produkál, mint én, míg meglehetősen sok búvár számára a merülés jellemzően 30 perces és 10 méteres mélységű.

Hogy ez sok vagy kevés, mindenki ítélje meg maga- én azért egy-egy sekély merülésen jobban szeretek a vízben felejtkezni, ott szoktak összejönni a 60-70 perces merülések még az Adrián is. A kitöltők között jó eséllyel többen vannak az amerikai búvárok, tehát a merülések többsége jó kis meleg tengerekben lehetett. A magunkfajta számára nyilván pazarlásnak tűnik, hogy egy palack levegővel a Karib-tengerben alig fél órát lubickol egy búvár a sekélyben, de lehet, egyszerűen csak máshogy trenírozták őket. Mást várnak a merüléstől, netán többségben vannak az idősebb, nem túl sportos búvárok, akik számára ez is pont elegendő, mert sok élményt ad nekik így is a búvárkodás. Ne felejtsük el azt sem, hogy esetleg a helyi búvárközpontok azok, akik a vezetett merüléseket inkább rövidre fogják. (Ez már csak azért is egyszerű, mert az alu 12-esnek nevezett, ott elterjedt palackok közelebb állnak a valóságban a 11 literhez, ebből hamarabb kifogy a levegő...)

Nyilván én nem lennék boldog attól, ha 35 perc után, több mint 100 bar levegővel a palackomban ki kellene kászálódni a vízből, de... Azért az is kiderül ám, hogy ha nem lenne az a néhány mélyebb merülés, elsősorban a 30 méter alatti adriai kalandok, akkor az én átlagos maximális mélységem még közelebb állna a nagy átlagéhoz. Egy szó mint száz, manapság gyakoribbá vált a búvárútjaimon, hogy a levegő mennyisége nem jelent igazán nagy korlátot. A 81 merülésből 13 darab volt, amikor maximum 10 méteres mélységet értem el! Ahogy rutinosabb búvár lettem, úgy jutottam el oda, hogy egyre szívesebben merülök hosszabbakat, sekély helyeken nézelődve. Furcsa ez, alig tudom felidézni a mélymerüléseket, és a víz alatt se hoznak lázba, de a végigbóklászott órákról sok a szép emlékem.

Azt hiszem, nincs semmi baj a statisztikákkal, sőt, azt sem fogom bánni, ha a következő merüléseim átlagban még sekélyebbek lesznek, mert a lényeg nem ez. Az egyes merüléseket tekintve ugyanis a számok nem számítanak olyan sokat, szemben az élményekkel, az érzésekkel...

GR

23. _bv 2011 aug 03. 23:29
ezt dicséretnek fogom fel :)
 22. Darth-Digilog 2011 aug 03. 13:52
Na még egy hajós (majdnem) történet:

Egyszer egy kellemes estén, fáradtan dőltem az ágyba, és mondtam az akkori páromnak, hogy még mielőtt lekapcsolnám a villanyt, el szeretnék olvasni egy jó cikket a Submarine magazinban. Direkte estére hagytam, mert nagyon érdekesnek tűnt. Az adriai hajózásról szólt, praktikák, engedélyek és egyebek. Nem kisebb szerző jegyezte a cikket, mint ősember. Megigazítottam a párnámat a fejem alatt, elhelyezkedtem kényelmesen, majd nekikezdtem a várva várt cikknek. Tényleg érdekes volt! A szerző még példát is hozott, hogy mit lehet rosszul csinálni és mire figyeljünk ha saját hajóval megyünk merülni. Egy idő után feltűnt a sok hasonlatosság a példák és az én csónakom, no meg tetteim között. A cikk felénél kicsit bosszankodva, de persze egy kicsit mosolyogva is (csak azt sajnáltam, hogy nem tudok rögtön visszavágni) döbbentem rá, hogy a szerző bizony-bizony rólam ír, hiszen Korcula szigetén, nem egyszer futottunk össze és vártunk egymásra, ki-ki a maga csónakjában, hogy a másik fejezze be a merülését. A hőn áhított és érdekesnek tűnő cikk gyakorlatilag felsorolta mi mindent csináltam rosszul a szerző szerint (amikben volt persze némi igazság), mint hajós kapitány. /például hanyagul dobtam le a horgonyt és csak egyet, és nem néztem meg, hogy rendesen tart-e, de hát fiatalon nem volt gond az sem, hogy merülés közben látván, hogy megy el a hajóm, 20 méteren fogtam a horgonyt, kihúztam a part felé a csónakot, majd mivel homokos volt az aljzat ledobtam a horgonyt, tudván, hogy 10 perc és kezdhetem előlről a mutatványt. Nem akartam a roncshoz kötni, hogy ne legyen kötél a képben/ Hát nem erre voltam kiváncsi lefekvés előtt, de a poén így lett teljes, azóta is gyakran emlékszem vissza, hogy nem tudtam nevessek-e vagy bosszankodjam. ősember szeret borsot törni az ember orra alá. Sőt az enyém alá is!

Na szundítok megint egy kicsit! :-)
 21. kovax 2011 aug 03. 12:12
:-)
 20. Zook 2011 aug 03. 11:53
:) kicsit beljebb tolom lacibacsit a naprol, mert igencsak felerosodott az úvébbéj, aztan pihengessen egy kicsit, latja milyen szepen tancolnak a levelek a diofa ágain? :)

danx, hja, a regi szep idok, en mar a "szervezett" keretek kozott ismerkedtem meg a horvatorszagi buvarkodas vilagaval, jok lehettek ezek a "szabad" idok. kis szunyokalas utan egy ujabb tortenet?
 19. Darth-Digilog 2011 aug 03. 11:34
Szép emlékek kötnek a Linához, bár a roncs maga csalódás volt nekem egy kicsit. Olvastam, hogy ez a legszebb hajó a horvátoknál és rákészültem nagyon a fotózására. Egy hétig figyeltem az időjárás jelentést, mert mi Krk-n voltunk Glavotok magasságában, a Lina meg Cres szigeten, de a másik az olasz felőli oldalon. Át kellett vágnunk ugye a velebiti csatornán, megkerülnünk Cres csúcsát és még hajózni a sziget mellett a Lináig. Mindezt egy 3,8 méteres kis zodiakkal, 15 lovas motorral, ami igaz tudja repíteni a hajót 25-30 km/h-val, csak a hullámokat nem szereti (merev aljú, de összerakós). Na szóval neki indultunk, egy szép reggeli napon, amikor jó időt ígértek, és a hegyek felett nem várakoztak a felhők. Csakhogy pontosan nem tudtuk merre van a Lina. Okosok megmutatták nekünk kb. melyik öböl, de abban nem nagyon bíztunk. Kis hullámzás volt odafelé, de azért másfél óra alatt megvolt az út, már csak várnunk kellett egy búvárhajóra, hogy lássuk merre van a Lina. Fél óra várakozás után szerencsénk volt, mert volt aznap valamelyik bázisnál tervbe véve a Lina, és jöttek vagy húsz búvárral. Megvártuk míg végeznek, aztán mentünk fotózni. Majd pihi, napozás, kaja a hajóban, megint merülés és délután haza. Egy óra volt visszafelé az út, mert tükör vízen mehettünk. Szuper volt! Kép nem készült jó, mert nagy a hajó és psizkos volt a víz, de jó kis kaland volt!
Jöhet a kockás takaró! :-)
A további 18 bejegyzés a fórumban olvasható.

Playa Lagoon

Curacao

1/1 db alapján:érdekes(átlag: 4) könnyű körülmények
max: 20m, látótáv: 25m felett

parti merülésfal merülés üreg vagy barlang scenic, nézelődős merüléshomokos élőhely korallos, trópusi élővilágteknős

A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.