»» ««

Drávatamási mérleg

Magyarország

A nyár elmúltával kaptunk egy újabb összefoglalót Dr. Tóth J. Attilától a hazai búvárrégészek munkájáról, ezt tesszük közzé.

Sikerrel zárult a 2008-as kutatási évad Drávatamásinál, ahol a búvárrégészek 10 napon keresztül merültek a Drávában, hogy szondázó ásatást végezzenek a 2007-ben talált hajómaradványok térségében. A kutatást élénk nemzetközi érdeklődés kísérte: a feltáráson egy horvát és egy török búvárrégész is részt vett. A kutatást az MTA Régészeti intézete egy OTKA pályázatán keresztül anyagilag is támogatta. Az NKA-tól elnyert forrás nem állt időben rendelkezésre.

A lelőhelyen 2006 óta folyik a szisztematikus kutatás, mely során immár 31 bödönhajó (egyetlen fából faragott csónak) ismert. Korábban török kori rézedények is előkerültek a lelőhelyről. Az idei év fő célkitűzése azoknak a hajópalánkoknak a további kutatása volt, melyeket 2007-ben azonosítottak a rönkhajók zónájában. A palánkok egyedi szegelésükkel hívták fel magukra a figyelmet (tökéletes párhuzamuk máig nem ismert). A feltárás során, melyet a búvárrégész szakosztály önkéntesei végeztek, egy speciális üledékelszívó rendszer segítségével óvatosan eltávolították a fa maradványokra rakódott homokot. A homokréteg alól újabb deszkák, valamint egy bödönhajó töredéke került elő. Feltételezések szerint a hajó többi része a közelben, mély homokréteg alatt található. kutatásuk idő és pénz hiányában a következő évekre marad.

A legizgalmasabb, és egybenleg megrázóbb leletet a hajómaradványok közelében előkerült emberi maradványok jelentették. Egy csaknem ép koponya, egy másik koponya töredéke, valamint egy alkarcsont került felszínre. Ezek a leletek arra utalnak, hogy a lelőhely keletkezésekor több személy is életét vesztette. Egy 1603-ra vonatkozó forrás leírja, hogy Zrínyi Miklós Tamásinál rajtaütött a törökökön, hídjukat és két "kastélyukat" felégette, az ott lévő törököket levágta. Valószínűleg a bödönhajók egy török pontonhíd maradványai, azé a hídé, amelyet 1603-ban pusztítottak el. A hajóroncs és a bödönhajók viszonya tisztázásra vár. A fa vizsgálata alapján a hajó deszkái nem egykorúak a bödönhajókkal.

A Szakosztály tagjai Dunafalván fognak kutatnak a Magyar Nemzeti Múzeummal együttműködésben, hogy egy kevéssé ismert római kori hídfőállás víz alatti maradványait térképezzék. Ezt követően folytatódik a Dunakanyarban a Mária királyné projekt. Mivel eddig minden támogatási kérelmet elutasítottak, illetve nem válaszoltak rá, a szonarazást követő merülések és ásatások jövője bizonytalan. A régészek reménykednek, hogy nem a kincsvadászok nem lesznek gyorsabbak.

[ KÖH ]
Minden információt -ról.

Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.

Merülőhelyek

Sha´ab Suadi, Blue Belt / Toyota Wreck

Sudan

2/4 db alapján:érdekes(átlag: 4) könnyű körülmények
max: 61m, látótáv: 10-25m

szafaris megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág mesterséges élőhelyjelentős halraj nyílt vízben

Búvárbazár

5mm-es neoprém ruha

Ár: 25.000 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés