fórumok / Hírek fórumai / 2009-11-04 Roncsoló | |
Ebben az írásban néhány érdekes és kevésbé érdekes roncsmerülésem felidézése volt a cél. Tovább a teljes cikk olvasásához. |
27. Vanek | 2009 nov 07. 22:13 | |
De azért a tanfolyamodon tanítod, ugye? (Csak a tender miatt érdekel, Dínóval már egész jól belejöttünk...)
| ||
26. Luciferin | 2009 nov 07. 22:01 | |
Ettől a lúgosítástól mindig idegrohamot kapok... :-(((
| ||
25. kovax | 2009 nov 07. 21:22 | |
a Dínónak meg gondot okoz a lúg. (vegyszerként) ez azért nála gázos......:-)
| ||
24. Káplán | 2009 nov 07. 20:51 | |
A Titkár Úr memóriája a jelek szerint igen hosszú ..... :)
| ||
23. Vanek | 2009 nov 07. 20:46 | |
Persze, hogy tudod, hiszen egyszer együtt lúgosítottunk valami jófajta citromlével. ;-)
Arra is emlékszem, hogy a végén már annyira, de annyira lúgosak lettünk, hogy a hemoglobinjaink csárdást jártak örömükben. | ||
22. Garfield33 | 2009 nov 07. 20:09 | |
Ja hogy szörp... az más. Az fontos a merüléshez.
| ||
21. kovax | 2009 nov 07. 20:01 | |
na majd elleszneked magyarázva!!:-)
| ||
20. vizidino | 2009 nov 07. 19:58 | |
tudom hogy mit gondolnak róla. Legalábbis remélem hogy tudom :)
| ||
19. kovax | 2009 nov 07. 19:55 | |
kérjük ki a titkárúr meg a Luciferin véleményét a témában!
| ||
18. kovax | 2009 nov 07. 19:53 | |
dekószörp : kora reggeli merülés elötti fogmosás helyett ( egyébként tőled ennyit vártam....:)
| ||
17. vizidino | 2009 nov 07. 19:29 | |
én kb. a lúgosításig vettem komolyan
| ||
16. Garfield33 | 2009 nov 07. 19:29 | |
Mijaza dekószöpp?
| ||
15. kovax | 2009 nov 07. 19:19 | |
a torkodba ugrott a másik kettő , mi? :-) azt' a dekószöppel mi van?
| ||
14. Garfield33 | 2009 nov 07. 19:16 | |
Nekem is összeszorult gyomrom, torkom, makkom...
| ||
13. kovax | 2009 nov 07. 15:30 | |
na asszem' én már csak medencében merülök :-)
| ||
12. bálnabá | 2009 nov 06. 23:22 | |
A BARON az bezony finom kis darab. Soha nem elég belőle! Akár sportbúvárként akár technikai felszerelésben merüljük, mindíg tartogat újat számunkra. Ahoz azonban, hogy mindenkinek maradandó élmény maradjon jól tervezett, tökéletesen összeszokott csapattal ajánlatos merülni.
1. Állítsd össze oktatóddal saját felszerelésed. Szárazruha, komfortos aláöltözet, jó minőségő reduktorok, duplapalack, stage palackok, időmérő, computer, spool és behatolásos orsó, nagy teljesítményű kaniszteres fényforrás, backup lámpák, kés, metszőolló, írótábla. Deco bólya, vészhelyzeti decobólya és még sorolhatnám stb... Újralégző használata esetén sok előnyre tehetsz szert. Amennyiben félig zárt készülékkel merülsz, a tervezett mélységnek megfelelő oxigén áteresztő fúvóka megfelelő beszerelésére ügyelj. A tervezett nitrox töltés utáni ellenőrzését ne bízd másra! Mindíg készítsd fel merülés előtt időben az újralégzőt. Az ellenőrzési protokolltól soha ne térj el! Zárt rendszerű újralégző használata esetén (CCR) ügyelj az oxigén kezelésre. Robbanásveszély! Töltés után ellenőrizz le mindent saját magad! Amennyiben nem sűrített levegővel merülsz, pontosan mérd le a trimix értékeket is. Vészhelyzeti mentőegységed legyen leellenőrizve, kipróbálva! Merülőtársad lehetőleg merüljön szintén újralégzővel. Merülési tervetek mindketten ellenőrizzétek le. Élvezd a hosszabb fenékidőt, a legrövidebb deco időt, a meleg páradús légzőgázt, a csendet. Fokozatos és folyamatos képzés, továbbképzés. Fokozatosan nehezedő merülési környezet. (mélység, hideg, bonyolult és több szintű zárt terek.) 2. Ne sajnálj időt saját kondíciód megőrzésére, javítására. Roncsmerülések és általában technikai merülések előtt pár héttel nem árt odafigyelni a táplálkozásra. Transzmitterek, vérlemezkék, hemoglobin, alveolusok... :-) tudsz valamit szervezeted működéséről? Lehetsz kövér, lehetsz sovány, lehetsz öreg. Egyvalami nem lehetsz: EDZETLEN! Lúgosítsd véred, hidratálj, egyél sok gyülölcsöt zöldséget. Csökkentsd a húsfogyasztást. Csökkentsd az alkohol fogyasztást! A hús savasít! A besűrűsödött vérben a hemoglobinok oxigénszállító képessége csökken, ezáltal légzési és mozgáskoordinációs nehézségek léphetnek fel, mert a szöveteid oxigénhiányban szenvedhetnek. A mélység és sötétség növekedésével stressz, majd pánik tüneteket produkálhatnak. Innen már nincs vissza >>>> stroke, szívmegállás a végállomás! 3. Folyamatos elméleti továbbképzések! Erre időt, energiát kell fordítani! Tölts el több órát uszodában a felkészülés alatt. Tökéletesítsd tudásodat. Ismerd meg a merüléstervező szoftverek használatát! GAP, Deco planner, Z planner, C planner. Tervezd a merülést és merülj a terv szerint! Készíts vészhelyzeti tervet! Készíts több vészhelyzeti tervet! Szoktasd magad a mélységhez, folyamatos felügyelet, tréning mellett. Tóld ki nitrogén toleranciád! Ismerd meg saját korlátaid! Koncentrálóképességed fejleszd tökélyre!(Narcosis Management) Roncsba való behatoláskor a lehető "legtisztább" legyen a fejed! Optimalizáld a MOD értéket! Figyeld a CNS és OTU egységeket tervezés során! Optimalizáld a deco gázok százalékos keverékét! Alkalmazz nitroxot, helitroxot behatoláskor! A helyes gázkeverékek tervezésével, alkalmazásával csökkentsd a lehető legkisebbre a nitrogén narkotikus hatásait. TISZTA FEJ >>> NAGYOBB BIZTONSÁG >>> NAGYOBB ÉLMÉNY! 4. Elméleti tudásod megkopik elfelejtődik ha nem merülsz! Merülj nyáron, merülj télen, merülj tiszta vízben, merülj rossz látótávban. Keresd a roncsokat! Keresd a roncsmerülő csapatokat! Merülések során ne merülj csordában! Ez nem turista képzés! Két vagy három fős merülőcsoport az ideális. Ha már négyen vagytok, inkább 2x2 főre osztódva merüljön a team. A hajón tudja mindenki a merülési tervet. Legyenek biztosítók a behatolásos merüléseknél! Minden résztvevő búvár a partron merüléstervezésnél mondja el többször a merülési tervet és saját feladatát! Merülés során eltérni tilos! A tréningek során gyakoroljátok a mentéseket! A gyakorlatok során merülj maszk nélkül, letakart maszkkal, egy uszonnyal, uszony nélkül. Talud meg a csomózásokat, kötélvezetést, elakadás, vészhelyzet kezelést. Mindíg légy alázatos, tiszteld a roncsot, ahol a roncsban megbúvó veszélyes élőlények felbukkanásával is számolnod kell. A roncsok nemcsak hajók lehetnek. Repülőgépek, tengeralattjárok, gépjárművek, egyéb mesterséges építészeti tárgyak. A stabil és folyamatos elméleti képzés, gyakorlati ismeretek, meghozzák évek múlva majd a kellő tapasztalatot is. Egyszer csak azt veszed észre túl leszel majd a 100-adik, 500-adik, 1.000-dik behatolásos roncsmerülésen. A titkok és az élmények RÁD várnak. Sok sikert! | ||
11. fects | 2009 nov 05. 11:01 | |
Ha jól látom, akkor Neked még kimaradt a Baron Gautsch. Csak ajánlani tudom, nagyon szép roncs, jó állapotban, és a tágas terek miatt egy csomó helyre külön képzettség nélkül is biztonságosan be lehet úszni.
Viszont engem is egyre inkább foglalkoztat egy roncsmerülő tanfolyam, de csak olyan érdekel, ahol nem egy kártyát kapok csak, hanem valódi, használható tudást. Tudtok oktatót ajánlani? (Akár priviben is.) | ||
10. elche | 2009 nov 04. 21:16 | |
Azért kisebb beúszásokat én is csináltam már, de tény, előbb jut eszembe a biztonság, mint az, hogy valami alsó szinten talán lesz valami érdekes...:) Egyébként azért szerintem beúszni is úgy az igazi, hogy az embernél van több lámpa, nagyobb levegőkészlet, vezetőkötél, tehát a beúszás nem azt jelenti, hogy jársz a kitaposott ösvényen, hanem valóban izgalmas helyekre jutsz el.
| ||
9. pygmy | 2009 nov 04. 10:15 | |
ok, csak arra céloztam, mi sok roncsot végigmerültünk speciális eszközök és tréning nélkül. talán a hosszabb (a roncs történetére is kiterjedő) és alaposabb eligazítás az, ami megkülönböztette a többi merüléstől. ezen az eligazításokon egyébként nagyon gyakran hangzanak el olyan tanácsok, melyek biztos a specialitás tanfolyamnak is részei. és persze még jobban figyel az ember a lebegésre, hogy koccoljon le minden kiálló vasat, vagy nem zavarja fel a finom üledéket. ebből a szempontból, aki nem felkészült, ne menjen be. tisztelet azoknak, akik azt mondják, nekem kívül jobb, megvárlak benneteket. de aki fejben és technikában rendben van, az nyugodtan beúszkálhat. nem akarom bagatelizálni, de ezen roncsok többsége rengetegszer megmerült, jól ismert. vannak helyek, ahova lehet és érdemes benézni, és vannak helyek, ahova tényleg veszélyes. ha azt mondja a vezető, oda ne menj, én nem fogok (max. bevilágítok és belesek:) )
a siloi eset szomorú, nem tudom, hol volt a társa(i). egy-egy behatolás után azonnal a társak után nézek, mindenki kiért-e... de volt rá példa, hogy utánunk kellett jönni, mert párban leragadtunk egy sötét zugban rákocskákat fotózni... egyéni véleményem: Hurghadától felfele szinte csak a roncsok miatt érdemes hosszabb túrát tenni a partvonal előtt. a zátonyok már eléggé leharcoltak, ezek a vas (néha fa) zátonyok viszont igazán üde és élettel teli részei a tengernek, kár lenne kihagyni őket. | ||
8. shark | 2009 nov 04. 09:52 | |
Igazad van, rosszul írtam a hajó nevét, bocs.
| ||
7. vizidino | 2009 nov 04. 09:45 | |
A nyáron még tök jól látszott :)
Szerintem az egyetlen "hibája" a merülésnek hogy a (feltehetően jó hosszú) dekóidődet úgy töltöd, hogy semmit sem látsz a kötélen meg pár sodródó medúzán kívül, a hajó meg a halrajok is mélyebben kezdődnek annál hogy nézelődéssel üsd el az időt. | ||
6. vizidino | 2009 nov 04. 09:41 | |
nem kötözködésből, de amennyire én tudom (és most csekkoltam a wikipédián :)): nem Haeven hanem Haven.
| ||
5. shark | 2009 nov 04. 09:31 | |
Egyébként tényleg nem árt, ha van roncsmerülő képzettséged a bemenetelhez. Gyakran látok búvárokat - nem olyan szellős belső terű roncsba, mint pl. az Általad is említett Carnatic, - hanem kifejezetten zárt terűnek minősülő hajóroncsokba beúszni pl. csévekötés, és minden biztonsági felszerelés nélkül. Ilyenkor mindig az a szerencsétlen,"tapasztalt" cseh búvár jut az eszembe ( Isten nyugosztalja ), aki cséve, és megfelelő biztosítás nélkül ment be a silói Peltastis gépházába, 2000 nyarán. Felrúgta a szűk térben lerakódott finom üledéket, és nem talált ki. Mondanom sem kell, hogy ez volt az utolsó roncsmerülése.
| ||
4. shark | 2009 nov 04. 09:12 | |
Meglehetősen egy darabban van, csak az orr rész hiányzik. A teherfedélzet felől nézve a felépítmény olyan, mint egy tízemeletes tömbház, döbbenetesek a roncs méretei. Dekós levegős merüléssel végig lehet úszni a felépítményt, illetve
a teherfedélzetet. A Haeven elsüllyedése a Földközi-tenger egyik legnagyobb ökokatasztrófája volt, ha jól tudom, 180.ezer tonna nyersolaj ömlött a Genovai-öbölbe. A roncs két napig égett, mielőtt elsüllyedt volna. | ||
3. Bunny | 2009 nov 04. 09:04 | |
300 méter? Azért az elég szép darab basszus, de gondolom akkor a java már nem látszik?! Nem mintha nem lenne mindegy a mélysége miatt.
| ||
2. pygmy | 2009 nov 04. 09:02 | |
ööö, csak azt szeretném megkérdezni, hogy a szerző rendelkezik-e a roncsmerüléshez szükséges átfogó ismeretekkel, végzett-e pl. specialitás tanfolyamot? :P
jaja, jók a roncsok. jók abból a perspektívából, ahonnan te nézegeted őket (pl. a Carnatic messziről állati jól néz ki!), de pl. én szeretek beúszni, felfedezni a belső tereiket... ha van rá mód, merülök többet is a roncson. ha nem egy túrán, akkor következő évben... és akkor megpróbálom kicsit másképp nézni, merülni, mint előtte... | ||
1. shark | 2009 nov 04. 08:59 | |
A Földközi-tenger európai partszakaszának legméretesebb roncsa, a Genovai-öbölben 1991-ben elsüllyedt Haeven
tanker, amely szintén közel 300 méter hosszú. A tat-felépítmény a kapitányi híddal teljes épségben fennmaradt. Jól jellemzi a hajó méreteit, hogy a híd teteje harminc egynéhány méteren kezdődik, a gerinc pedig kb. 90 méter mélységben van. Igaz, a Haeven teljes értékű merülése, technikai merülés. | ||
Maldives
1/2 db alapján:(átlag: 4.5) nehéz körülmények
max: 32m, látótáv: 10-25m , driftes , áramlás