fórumok / Hírek fórumai / 2008-11-05 Elveszve a tengeren | |
Továbbra is riasztó az elsodródásos búvárbalesetek száma. Tovább a teljes cikk olvasásához. |
34. Káplán | 2008 nov 10. 11:35 | |
Nem teljesen értem az alulképzett Oktató és a biztonsági megálló , fűrészfog profil "felmerülését".
. A FELKISÉRÉS természetesen magában foglalja a biztonsági megállót is (hiszen a "nagy fogyasztó" befejezi a merülést). Az Oktató is végicsinálja és 2 percen belül folytatja a merülést. Ezt a módszert mind a táblázatos, mind a komputeres tervezés-végehajtás ismeri. támogatja. Mi a baj vele? | ||
33. PDIC | 2008 nov 10. 11:24 | |
Remek módszer, de hol találnak majd újabb és újabb alulképzett oktatókat, akik még nem hallottak a biztonsági megállóról és a "fűrészfog profil" nem túl egészséges hatásáról?
| ||
32. Káplán | 2008 nov 10. 11:20 | |
Nálam lobbizhatnál. Statárium van.
Kicsit érdekes lenne az embereket fogyasztásuk szerint osztályozni. Ez a sorod kissé bánt: "sum: jobb szervezéssel több komfort és talán nagyobb biztonság?" Igazából nem is értem. Az én csapatom mindig biztonsággal merül. Jó merüléstervezés esetén nem gond a magasabb fogyasztással birók jelenléte Nem keltek feszültséget az eltérő fogyasztások miatt. Ez egy adottság, amit kezelni tudni kell. Ennyi Akkor ki merülne a legkisebb fogyasztással rendelkezővel? | ||
31. Kékbálna | 2008 nov 10. 11:15 | |
Bocs én arra gondoltam, hogy a Nyúl itthon van. Összeolvastam valamit. :D
| ||
30. pygmy | 2008 nov 10. 11:09 | |
továbbgondolva az előbbieket, már az első merülések után ki kellene derülnie annak, hogy valaki(k) a csoportból, erősen fogyasztanak...nem lehetne átmixelni a csapatot, mondjuk a check-dive után?
nem szoktam reklamálni (víz alatt), ha úgy érzem, jóval idő előtt kell felemelkednünk, viszont a parton (hajón) erősen lobbizok, hogy ezek után szervezzük át a csapatot voltam kezdő én is, utáltak a többiek, mert csak 40 percig bírtam, aztán mindenki kifele a vízből...ezt persze túléltem, s most én (is) ott tartok, hogy morcos vagyok, ha gyengékkel (ráadásul vadidegenekkel) tesznek össze, s miattuk kevés a merülési idő, vagy adunk fel idő előtt egy kis szembeáramlást... sum: jobb szervezéssel több komfort és talán nagyobb biztonság? | ||
29. Káplán | 2008 nov 10. 11:04 | |
Szia
Ez egyetértést jelent? Tudom, persze ilyenkor a felkisérő Oktató "sziv" egy nagyot, de a többiek tudnak "virityolni" még egy kicsit. Ekkor mindenki elégedett, senki biztonságát nem veszélyeztetjük | ||
28. Kékbálna | 2008 nov 10. 10:57 | |
Jó. Nagyon jó! :)
| ||
27. Káplán | 2008 nov 10. 10:52 | |
Köszönet
Mellesleg (zárójelben) van egy másik eljárás is a csoportos merülésnél: - ha valakinek a levegője elfogyott (nem kifogyott), addigra már a hajónál van az egész csapat (ez a Dm/Oktató kötelessége) - ha a van lenn a csapattal még egy DM/Oktató és a merülési körülmények edvezőek - akkor a második DM/Oktató felügyelete alatt a csapat többi tagja bevárja az Oktatót, aki FELKISÉRI a nagy levegőfogyasztót, megvárja, amig elhagyja a vizet és visszamegy a csapathoz folytatni a merülést (ez a manőver 2 percnél nem szokott többet igénybevenni) Csak ÖSSZESZOKOTT és FEGYELMEZETT CSOPORT ESETÉN | ||
26. Bunny | 2008 nov 10. 10:37 | |
Dicséret volt!
| ||
25. Káplán | 2008 nov 10. 10:31 | |
SZia Bunny
és most jó Nekem vagy rossz? | ||
24. Bunny | 2008 nov 10. 10:29 | |
Szeretem ha valaki számokkal is érvel :D
| ||
23. Káplán | 2008 nov 10. 10:23 | |
Én is elmondom amit tapasztaltam a bázisokon, ahová járok:
- ha nem zéró a hullámzás, alapból kinn van a 30 méteres kötél bólyával - zéró hullámzés esetén egy "csak" 10 m-es kötéllel megelégednek - (szeszélyesen) áramlásos helyre mentünk és a hajó tatján volt egy irgalmatlan nagy kötéldob, rajta min. 100 méter kötéllel. Amit ki is engedtek a merülés megkezdése ELőTT - ráadásul el is mondják a merülés előtti eligazitáson, hogy az áramlás van/ változik - és a csúcs: a hajó kapitánya a horgányzás után a felszini és a mélyebb rétegek lévő áramlást is ellenőrzi. A számitásodhoz: A 100 méter gyorsúszás idő adatai: Világcsúcs Pieter van den Hoogenband (NED)47.8Sydney, Ausztrália2000. szeptember 19. A világ leggyorsabb embere: úszsban 7,5 km/óra Egy profi j ó úszó 1 percen belül ússza a 100 m-et. Az 6 km/óra. Sima ruhában, kirobbanó erőben, pihenten., ideális esetben Ja és 100 méteren. Na most ha ezt összehasonlitod egy átlagos búvárral, felszerelésben, merülés végén, hullámzó tengeren. Akkor optimális esetben sem jön ki több, mint a 2 km/h. Számolj nyugodtan csak 1,5 km/h-t Ebből látható, hogy mennyire fontos az a kötél........ Amúgy idézném Kékbálnát: 1. Párok merülnek és ők végig együtt maradnak. 2. Csoport merülés DM-el vagy Oktatóval. Ha az elsőnek elfogy a levegője, akkor az egész csoport felmegy. Nincs duma, statárium van. | ||
22. istvanv | 2008 nov 09. 17:36 | |
:)
| ||
21. csergezerge | 2008 nov 09. 13:47 | |
istvanv!
Ez a meghatározás, egy vízi illetőségű közigazgatási hatóság tagjának a szájából hangzott el, amikor kérdeztem, milyen feltételekkel lehet egy bizonyos tavon merülni. Válasz: - vízi jármű, azon egy személy, a járműre jól látható helyen kitéve a búvár zászló. - a csoportnak egy búvár bója, ja, és legyen mindenkinél olyan "jó hosszú bizbasz, amit még fel is lehet fújni". Amúgy nem akartam elviccelni... :) | ||
20. Kékbálna | 2008 nov 08. 19:44 | |
Én sem hagynék egyedül senkit fent. Már csak azért is mivel egyszer éltem át ilyet.
| ||
19. vizicsibe | 2008 nov 08. 13:29 | |
Érdemes megnézni esetle Nagy Kékbálna mit írtam a a búvárbalesetek topikban...
:D Azt hiszem én ezzel egyetértek... | ||
18. vizicsibe | 2008 nov 08. 13:28 | |
Ács, ácsi.
A cuccomért, hogy van e levegőm, és hogy működik e a reduktor, én vagyok a felelős, meg azért is hogy ha fogy a levegőm, víz alatt észrevegyem, meg ha véletlen elkeveredek legyen nálam egy jelzőbója.A víz altt akármi történhet észnél kell lenni De hogy lehet valami kötelező ha úgy sem nézik???Az nem a Dm felelőssége hogy mim van vagy mim nincsen. nem ráakartam verni a dolgot. Félreérthető lehetett. Bocsánat. Csupán én nem hagynék ott senkit egyedül a felszinen, és azt sem szeretném ha én totál egyedül lennék. | ||
17. DUPLA | 2008 nov 08. 13:24 | |
Ha jól választasz hajót meg bázist, ezek csak felesleges faksznik. :-)
| ||
16. Kékbálna | 2008 nov 08. 12:45 | |
Éltem át ilyet OWD4-n az Indiai-óceán közepén. Nagyon szar. Mondjuk engem felküldött a DM-em. Elfogyott a levegőm. A páromnak még volt. ő lent maradt vele. Belőlem meg sokat nézett ki. OWD4-en nem voltam még kész az egyedül a vízben figurára. Talán most sem.
Ezután azt mondom két féle merülés van. 1. Párok merülnek és ők végig együtt maradnak. Az 1 perces szabály a legszentebb. Ha kell leszakadnak a bandáról vagy előre mennek. Mindig együtt. Csak haladóknak és tájolásra képeseknek. 2. Csoport merüls DM-el. Ha az elsőnek elfogy a merülése az egész csoport felmegy. Nincs duma, statárium van. Különben szét esik a csapat és egyéneket nehezebb megtalálni, mint egy csapatot. Ezért ha elsodródsz első számű szabály a csapat együtt marad. A végsőkig. Együtt nagyobb eséllyel találnak meg. Nagyobbak vagytok. Egy-egy ember elsodródva elég biztos halott vagy szerencsés esetben nagy mázlista. | ||
15. Kékbálna | 2008 nov 08. 12:39 | |
Bocsi. Kimerül? Te. Ki ellenőrizze a cuccod? Te illetve a buddy-d. A DM nem szakaszvezető. Ha biztosra akarsz menni légy már magadért felelős. Vagy ovisok mennek a vízalá?
| ||
14. vizicsibe | 2008 nov 08. 12:30 | |
Átcsattogok a Búvárbalesetek fórumba...Thomasbuvárhoz.Ott reagálok.
| ||
13. DUPLA | 2008 nov 08. 10:29 | |
Pedig szerintem sem DM hiba. (bár ezt az egyenként küldjük fel a népet szisztémát én sem csípem) Azért merem ezt így látatlanban kijelenteni, mert az eset arról szól, hogy a később (tehát a tervezett merülési idő végén) feljövő búvárokat látták, gond nélkül megtalálták. Tehát áramlás ide, áramlás oda, (vagy pont azért) tudták, hol várhatóak és erre reagáltak is. Aki elveszett, az ugyanilyen merülési körülmények között búvárkodott, egy változó van, az hogy korábban jött fel. Vagyis amikor még nem számítottak rá. Így aztán a kutya nem figyelte a vízfelszínt, ami ugye nem kicsi felelőtlenség.
| ||
12. Thomasbuvar | 2008 nov 08. 09:20 | |
> Felhozok valakit egy áramlásban és mikorra visszamegyek eltünik???
Semmiképpen sem védve a DM-rt, ilyen azért van! Kifejtem a balesetesben...
| ||
11. elche | 2008 nov 07. 23:53 | |
A balesetek jellemzően emberi hibából következnek be. Ha belegondolsz, hogy hány millió merülést hajtanak végre egy évben, és ebből mennyi végződik tragédiával, a búvárkodás kifejezetten biztonságos. Végülis a balesetes fórum is arról szól, hogy olyan témákról beszéljünk, amikből bárki tanulhat, és nem kell ezeknek komoly baleseteknek lennie. Épp elég, ha szóba kerül egy veszélyhelyzet, annak megoldása, és legközelebb amikor valami hasonló előfordul, akkor jusson eszedbe. Én például az ilyen egyenkénti búvár felszínre vitelt abszolút nem pártolom, pedig láttam már ilyet. Aki egyedül marad, nyilván azért, mert elfogyott a levegője, előbb, mint a többieké, tehát nem túl tapasztalt búvár. Stresszel emiatt, aztán ott fog a felszínen lebegni, a kellő tapasztalat nélkül, idegesen, netán kifulladva. Nem kell sok a vészhelyzethez.
Mellesleg borzasztóan nagy eltérések vannak az egyes országok biztonsági előírásai közt. És ahol vannak, ott sincsenek mindig betartva... | ||
10. vizicsibe | 2008 nov 07. 23:25 | |
A legtöbb helyen azért már elvileg kötelező, de hát szerintem a fene sem ellenőrzi van e bolya, vagy "integető", vagy akármi..
Más részről nem kéne tudnia egy DM-nek amit Thomasbuvar leírt??? Felhozok valakit egy áramlásban és mikorra visszamegyek eltünik??? Ha meg nem csak jövök megyek ott hagyom annyi időre hogy nyoma vesszen?? Én ezt így nem értem.. | ||
9. istvanv | 2008 nov 07. 21:01 | |
fogtam, köszi
| ||
8. istvanv | 2008 nov 07. 20:58 | |
tényleg! nem viccből kérdeztem...
| ||
7. elche | 2008 nov 07. 20:57 | |
Ez arra utal, hogy nincs hozzá kötél meg szelep, csak arra jó, hogy a felszínen felfújva próbálj vele jelezni. Egy korrekt dekóbóját azt fel lehet lőni a víz alól, ezt nem.
| ||
6. csergezerge | 2008 nov 07. 20:50 | |
Az a jó hosszú bizbasz, amit még fel is lehet fújni...
Ugye? :) | ||
5. istvanv | 2008 nov 07. 20:21 | |
milyen az integető bója?
| ||
4. Luciferin | 2008 nov 07. 18:19 | |
Minek??? Elbúcsúzni...
:-) | ||
3. elche | 2008 nov 07. 15:49 | |
Személyzet, bénaság- nos, az a probléma, hogy pár helyen nincs hajón maradó személyzet! Úgy meg felettébb nehéz segíteni. Felhozta a DM a kevés levegőjű búvárt, az nem érte el a hajót, elsodródott egyedül, mire a DM feljött a többiekkel, már nem találta. Egyszerű, és talán nem is irreális sztori. Nálam a mellényzsebben mindig van egy kis minden sallang nélküli integető bója. Például ezért.
| ||
2. Thomasbuvar | 2008 nov 07. 15:03 | |
A felvetéseden elgondolkodtam és a következők jutottak eszembe: A 30 méter nem kevés, én voltam már néhány túrán és nem emlékszem, hogy - azonnal elérhető módon - ilyen hosszúságú kötél rendelkezésre állt volna. Egy búvár sacc/kb teljes felszerelésben 4 km/órás sebességgel túd úszni, ha nagyon megerőlteti magát. Ha van egy 8 km/órás sebességű áramlás (ez már jó kis áramlás), a delikvens 8 - 4 = 4 km/órás sebességgel távolodik a hajótól. Ha 30-ról indul, egy perc múlva már 97 méterre lesz a fedélzettől. Még ha észre is veszi valaki, nem áll elég idő rendelkezésre, hogy egy szimpla kötél segíthessen... Szerintem. Az első két mondatoddal amúgy egyetértek.
| ||
1. Káplán | 2008 nov 07. 14:06 | |
Egyszerű oka van ezeknek a baleseteknek.
A kellően fel nem készitett búvárok és a hajón maradó "szeméyzet" bénasága. "Noha úgy látta, a hajó csak száz lábnyi távolságra van, az erős felszíni áramlásban képtelen volt elérni" Ez az egyik legviccesebb mondat, amit valaha olvastam. 100 láb (kicsit több mint 30 méter) és nincs senki , aki egy kötelet(bólyával a végén) oda eresszen Neki? Hát..... | ||
Egypt, Red Sea
3/5 db alapján:(átlag: 4.4) könnyű körülmények
max: 40m, látótáv: 10-25m , áramlás