fórumok / Hírek fórumai / 2007-03-29 Hibák okozhattak tragédiát | |
A négy fős búvárcsoport vezetője, egy BSAC oktató hibáira mutatott rá a halálos baleset utáni vizsgálat. Tovább a teljes cikk olvasásához. |
32. Kékbálna | 2007 ápr 01. 17:31 | |
Nem varrok!
Gratula! Szép meló volt! Meghajlok előtted! Mondjuk a párod sem volt semmi, bármilyen közel is volt a pánikhoz... Egyébként ez is jól mutatja milyen gondok lehetnek apróságokból. Gondolok itt az esetek 99%-ban teljesen ártalmatlan hosszabb octopus tömlőből. Gondolom a kezdő srác a levegő szürcsölésen kívül nem tudott segíteni. Pedig ilyenkor egy pár másodpercig tiszta fej kiszabadította volna a haverod és nem kellesz. | ||
31. Thomasbuvar | 2007 ápr 01. 11:56 | |
Teljes részletességgel nincs türelmem ismertetni, de dióhéjban úgy történt, hogy brutálisan hullámzott a víz, előrevezető kötél hiányában :-(( igen erős áramlással kellett megküzdeni a felszin közelében, így a csapat nagy része, mire megkezdte a merülését a levegő készletének elég jelentős hányadát elfogyasztotta. Így történhetett meg hogy, bár én a társammal korábban indultam és eseménymentesen merültem már vagy 30 perce, összetalálkozva a tőlünk külön merülő csoporttal, mivel két kevés rutinnal bíró búvár levegője aránytalanul kevésnek tünt, ezért egyiküket rábíztam duplapalackos társamra, a másikukkal oktopuszra véve őt, elindultam felfelé. Szabályos sebességgel fel is értünk 6 méterig, ahol őt ráakasztottam a hajónk alatt lógó biztonsági deco palackra. szépen megcsináltam a biztonsági megállómat és közben konstatáltam, hogy az összes búvárunk a biztonsági megálló szintjén van... kivéve kettőt...ők sehol. Visszaindultam a kötél mentén a roncs felé...22 méteren találtam rájuk. Eredeti társam hosszú oktopusz tömlője beletekeredett a foszladozó roncshoz vezető kötélbe...A rábízott fiatal palackja gyakorlatilag nullán...Társam egyik palackja nullán, a másikban 60-70 Bár és várt rá kb 12 perc deco-idő... Kiszabadítottam a nem kis szorongással küzdő búvárokat, átvettem a fiatalt és elindultunk vele fel a kötél mentén. őt is felvittem a decopalackhoz. A kb 3-4 perc alatt, mire felértünk 60 Bár levegőmet szívta el. A deco palackot is rendesen kiszívta. Én még megvártam még társam kidecozik és utolsónak jöttem ki a vízből 20 Bár levegővel...
Merülés után kiszámoltuk fiatal búvártársunk levegőfogyasztásat: 47 liter/perc felszini fogyasztásra jött ki!!! ...Társam azt mondta utólag, hogy mielött visszamentem hozzájuk, neki már nem sok kellett volna a pánikhoz és még életében senkinek nem örült annyira, mint nekem, mikor megjelentem mellettük... Na most erre varjatok gombot! | ||
30. Satanka | 2007 már 31. 23:45 | |
Bocs, hogy régebbi dologra kérdezek rá, de csak mostanra sikerült bejelentkeznem!
Írtad, hogy egyszer megmentettél 3 búvárt... rákérdezhetek, hogy ez hogy volt? Persze ha szabad és nem vagyok indiszkrét! | ||
29. elche | 2007 már 31. 09:06 | |
Épp mostanában volt velem olyan zodiacban, hogy természetesen kinyitott palackkal ültünk, egy pár nagy ugratás is volt a hullámokon, és a megütődött octopusból elkezdett jönni a levegő, amit nyilván el lehet állítani- általában. Nekem is sikerült csak éppen a nagy hullámzásban még csak nem is volt könnyű elkapni a cuccot. Persze még mindig jobb, ha a palackból ürül a levegő és nem merülsz, mint ha vízbeesnél és egyből süllyednél is, mert se kinyitva, se felfújva nem vagy.:)
| ||
28. Kékbálna | 2007 már 31. 08:58 | |
Ezt azért nem teljesen így van. Pl ha hajón szerelek össze és lefektetem a palackot, elzárok. Ha zötyög az út akár a teljes palackot le lehet engedni egy szerencsétlen jacket hajtással. Zodikba viszont csak megnyitva ülök be, cuccal a hátamon persze. :)
| ||
27. Kékbálna | 2007 már 31. 08:54 | |
Nekem egyébként volt olyan kalandom - helyesebben a csapatomban egy párnak - hogy lazán ott hagyta a kolléga a buddyt, mert még volt 15-20 bárja. Utólag hívtuk fel a figyelmét arra, hogy pár slukkra volt a párja a vízivástól. Akkor kicsit aggódott. Ez a 10-15 bar = 0 bar kevés embernek megy át, mivel csak az 50 bar tartalékot tanítják a rendszerek. A bevállalósaknak nem ártana ezt a szabályt is tanítani.
| ||
26. békabúvár | 2007 már 30. 22:32 | |
Szerintem is helyzete válogatja,hogy az ember mikor zárja el a palackot és mikor nem, például hullámzásban hajóról zodiacba beugorva,reduktorok mellényzsebben, nyolc búvár összezsúfolódik a merülőhelyig esetben célszerű elzárni, mert a döcögéstől zötykölődéstől az átömlesztő gombok nyomódnak, levegő sivít, kapkodás idegesség.Arra viszont illik emlékezni, hogy az ember elzárta. A példában szereplő esetben viszont nem értem hogy miért volt elzárva.
| ||
25. elche | 2007 már 30. 21:04 | |
Nem ördögtől való dolog a palack elzárása, mondjuk reggel indulás előtt a búvárhajón szerelsz, aztán a másfél órás hajóútra elzárod. Igazság szerint ha ismernénk a merülőhelyet, akkor okosabbak lennénk, mert kiderülne, hol szereltek, mennyit kellett gyalogolni a vízbemeneteli helyig, milyenek szoktak ott lenni a körülmények. Főleg ez lehet becsapós. Én mondjuk akkor megyek Dorogra évi 1-2 alkalommal, ha jónak látszik a helyzet, de szerintem Thomas tudna mesélni róla, amikor Dorog a csúnyábbik arcát mutatja. Lehet, hogy a vezető egyszerűen rosszul mérte fel a helyzetet. Kedvtelési búvárként meg szinte mindig hallgatunk a tapasztalt vezetőre, aki nem tévedhetetlen, még ha a legjobb szándék is vezeti.
| ||
24. zozoba | 2007 már 30. 19:45 | |
Én azt nem értem, ha már 1x felszerelték a palackra a cuccokat, gondolom kinyitották a palackot, hogy megnézzék mennyi nyomás van benne, akkor miért zárták el??? Én ha felszerelek, utána sose zárom el.
| ||
23. elche | 2007 már 30. 19:06 | |
Nekem az ellenkezőjében volt részem: még elég kezdő búvár voltam, kölcsönzős cuccal, és a nyomásmérő 20-30 bar között mutatott, de nulla volt a palackban. Nem volt kellemes kaland.
| ||
22. Thomasbuvar | 2007 már 30. 18:14 | |
Igazából ez csak egy kósza gondolat volt. Mint írtam a többiekéhez képest az én nyomásmérőm 10-15 Barral kevesebbet mutat, viszont a többieknél, mivel középnyomás alá igen nehéz leszívni a palackot (kékbálna), ezért 10-15 Bár jelzésnél már nem ad a rendszer levegőt. Szóval az a feltételezésem, hogy az én levegőm csak 0 Bár jelzésnél "fogy" el, de ezt ki kell própálnom. :-)
| ||
21. Zook | 2007 már 30. 13:51 | |
tenyleg, hol a kis ovis haverom, elegge inaktiv!
| ||
20. Bunny | 2007 már 30. 09:15 | |
Ja, küldtem SMS-t, megkaptad ???
| ||
19. Bunny | 2007 már 30. 09:15 | |
De, a Zook meg az RK szépen együtt szokott maradni ... legalábbis hozzám képest. De ezek még kiscsoportos fotósok, kezdők :D
| ||
18. Jules | 2007 már 30. 08:50 | |
Én olyan fotós/vidóst még nem láttam akinek a buddy-rendszer erôssége lenne....
| ||
17. Bunny | 2007 már 30. 08:32 | |
Thomas: Hogy érted, hogy a suunto a középnyomást figyelembe véve van kallibrálva? Rácsak helyből 910 bar-t?
Kékbálna: Így van ahogy mondod, az élet minden területén ott van, hogy felelőtlenek vagyunk, autóvezetés, stb. Én egyébként - bár nem vagyok egy nagy tapasztalt búvár - szintén a legtöbb dolgot lazán veszem, meg rutinból csinálom, a szoros buddy rendszer közismerten nem az erősségem például :) , de két dolgot mindig végig csinálok, mielőtt megkezdem a süllyesztést. Fújok egy kis levegőt a jacketbe (ellenőrzöm, össze van-e kapcsolva) és megszívom a reduktort párszor. Ha nem felejtem el (de el szoktam) ilyenkor a nyomásmérőt is figyelem (tanították, ha nagyon lendül a mutató nincs rendesen nyitva, ha meg lemegy és úgy marad, zárva). Ez mindig megvan, akár nyugodt akár nem a merülés, két mozdulat, infáltor nyom, reduktor amúgy is a szájban hát megszívom párszor. Amellett, hogy én is merülés előtt ha nincs kapkodás, stb. palackot megnyitom, inflátortömlőt ellenőrzöm, stb. Ez akkor szokott borulni, ha rohanni kell, mert felborítják a nyugodt merülés előtti készülődést. | ||
16. Thomasbuvar | 2007 már 29. 22:14 | |
Nyilván ez lehet az oka, h bizonyos gyártók nyomásmérői, Így az enyém is (Suunto) ennek a figyelembevételével vannak kalibrálva. Tényleg ki fogom próbálni!
| ||
15. Kékbálna | 2007 már 29. 22:05 | |
Arra gondolok, hogy a középnyomás értéke alá igen macerás leszívni a palackot. Az enyém mérőm nem csal.
| ||
14. Thomasbuvar | 2007 már 29. 21:51 | |
Most, hogy írod, eszembe jutott, h az én palacknyomásjelzőm csal, 10-15 Barral kevesebbet mutat, mint mások szetje, ami azt jelenti, h bőséges tartalékkal fejezem be a merüléseim nagy részét. Ezt jó tudni! Egyszer ellenőrzött körölmények között megpróbálom nullára szívni a palackomat.
| ||
13. Kékbálna | 2007 már 29. 21:32 | |
Egyszer leszívtam 10-ig. Direkt. Meg volt beszélve a DM-el. Ja és azóta tudom 10-15-nél nincs semmi a palackban.
| ||
12. elche | 2007 már 29. 21:32 | |
Bár én még nem merültem, két dolog ugrik be róla: azt mondják szép roncs, és elég mélyen van.
Egyébként volt már rá példa, hogy a vezető "túlkompenzálása" miatt lett 20 bar a vége. Mert volt pár nagyon jó fogyasztású ember a csapatban, és hogy nekik se kelljen 100 bárral kijönni, inkább oktopuszon vitte a rosszabbul fogyasztó búvárt. Elvileg működő koncepció is lehetne, csak amikor úgy alakul, hogy az öt vezetett búvárból három is oktopuszvégre jut, akkor azt hiszem, a jól fogyasztó búvár sem olyan boldog már, hogy mennyire tekintettel vannak rá. Pedig itt is profi volt a vezető. | ||
11. Zook | 2007 már 29. 21:30 | |
hmm...az utobbi nehany merulesen ellazaskodtam a dolgot, es le is szivtam a palackokat mondjuk 35-25ig. de ha masra nem, arra jo volt ez a cikk meg par hozzaszolas, h erre (is) majd alaposan figyeljek...tenyleg nem trefa dolog ez...fude oszinte vagyok
| ||
10. Kékbálna | 2007 már 29. 21:29 | |
Hát ez az. A jacket próba után levegőnek kellett volan maradni benne. Bár lehet, hogy kevés volt...
| ||
9. Thomasbuvar | 2007 már 29. 21:06 | |
Vörös-tenger: Rosalie Moller
| ||
8. elche | 2007 már 29. 20:59 | |
Idehaza volt ez az eset, vagy külföldön?
| ||
7. Thomasbuvar | 2007 már 29. 20:56 | |
Nem vagy hülye szerintem (vagy esetleg én is hülye vagyok), magam is az esetek 95%-ában 50 Barral jövök ki. Egyszer jöttem ki 20 Barral, de ennél a merülésnél megmentettem 3 búvárt. (És ez nem vicc)
| ||
6. VasMacska | 2007 már 29. 19:38 | |
Én is szoktam parázni egy merülés előtt, amikor az arab segítő elkezdi babrálni a hátam mögött a palackom csapját, amit pedig mielőtt felveszem a cuccott, mindig sajátkezűleg kinyitok. Mindig szót kell vele váltani, hogy: it is open! De addig pl. ott ácsorgok a hajó szélén, nem vagyok hajlandó vízbe lépni, ameddig ki nem próbálgatom sorra, hogy jön-e levegő, fel tudom e fújni a mellényemet, és fel is fújom. Emeljen csak fel a felszínre, úgyis még a vízben megigazítom a cuccomat, a maszkomat, kimosom az orromat, egyenlítek egyet a felszínen, legfeljebb én vagyok az utolsó aki lemerül. Megvárnak. Ha más nem, a párom. Neki ez a dolga:-) Ebből is látszik, hogy nem szeretem a kommandós tipusú merüléseket.
| ||
5. Viktor-diver | 2007 már 29. 18:05 | |
" A búvárok nem nyitották ki a palackjukat és mellényeiket sem fújták fel."
Nos nekem ez a legfurcsább az egész tragikus történésben, mert én, ha összeszerelek, akkor már nemszoktam elzárni..., ha felveszem a jacketet, akkor mindig legalább háromnegyedig felfújom.... | ||
4. elche | 2007 már 29. 18:02 | |
Talán mindenkinek megvannak a maga "búvárbolondériái", nekem tipikusan ez a jacket felfújás, ezt mindig többször ellenőrzöm, és a páromnak is mindig szólok. Általában úgy vagyok vele, hogy amíg a víz felszínén vagyok, addig inkább a természetes közegemben létezem, mint a víz alatt. Bármi gond esetén jobbak az esélyeim.
Mellesleg valamikor olvastam egy statisztikát, amiben azt elemezték, hogy sok búvár valamiért elfelejt vagy nem tud ólmot dobni, akkor sem, amikor kellene. Persze utólag már roppant könnyű okosnak lenni, az is igaz. | ||
3. Kékbálna | 2007 már 29. 17:37 | |
Urak!
Nincs ebben semmi extra. Nem látunk nap, mint nap embereket meghalni azért mert elhiszik a fizika törvényei nem igazak rájuk. Ilyen pl. az ész nélküli száguldás után során egy tölgyfa karcolással totálkárossá alakított autóba pusztulás. Ugyanez pepitába. Mitől lebeg/úszik egy búvár?? Az ólomövtől? A több tíz kiló cucctól? Nem. A levegőtől a jacketben. Igen. Lássuk be negatívak vagyunk alapból! Ki így, ki úgy érti. Egy búvárnál ez a süllyedést jelenti. Egy leengedett jacket-ű búvár elmerül. Nem ezt csináljuk mindig. Ha ezt elfelejtjük, mert olyan rutinszerűen csináljuk. Na akkor jön a fizika és a biológia együttes működéses. A vízben elsüllyedő búvár vizet nem tud lélegezni és kész a baj... Az elején fosunk. Mindetn 1000x ellenőrzünk. Aztán ez is az is elmarad. Aztán lassan mi is ha elhagyjuk a minimum biztonságot. Ja és bizti hülye vagyok de vissza viszem a 40-et. De 50-nél mindig 5/3-as megálló van. Tudom ki van fizetve ki kell színi! Én inkább visszaadom, hogy legközebb egy újabb 200-ast vegyek el. Szomorú story és nagy tanulsága van. Még mindig nem tudunk vízen járni. | ||
2. elche | 2007 már 29. 08:55 | |
Azért ne mondd, hogy rutinosabb búvárként te ne mondanád azt lazábban, hogy "20 barig jó vagyok", és nem feltétlenül pucolsz ki 50 bar tartalék elérésekor. Szóval időnként mi sem vagyunk hibátlanok...
Egyébként tanfolyamos búvárral is történik baleset, csak nyilván akkor is inkább az oktatót kell először megkérdezni a hogyanról. A tanulsága inkább az ilyen eseteknek van. Az is fura volt, amikor pont a jég alá merülést oktató búvár gondolta azt, hogy neki már nem is kell vezetőkötél. | ||
1. Bunny | 2007 már 29. 08:38 | |
Nem furcsa, hogy az ilyen balesetek főleg a tapasztalt búvárokkal történnek? Hány olyan balesetről írtunk mi is, hogy több ezer merüléses oktató alaphibát követ el és ott marad. Érdekes módon sokkal kevésbé hallani olyant, hogy a 3 merüléses OW halt meg.
Elég furi ez az eset is, ha az ember felveszi magára a teljes cuccot, palackot, mindent ugyan mi szól az mellett, hogy lezárt palackkal közlekedjen és ne nyissa ki még azelőtt, hogy magára veszi? Szerintem az ég világon semmi, vagy az az ideológia, hogy elszáll az O gyűrű ha úgy sétál vele? Szálljon el inkább a merülés alatt? Szóval számomra marhára fura ez az ügy. | ||
Thailand
1/1 db alapján:(átlag: 4) könnyű körülmények
max: 19m, látótáv: 25m felett , áramlás