Búvárcsomag mizéria
EgyébLassan szappanoperára emlékeztet az, ahogy újra és újra előkerül a búvárpoggyász szállításának a kérdése a chartereken. Pedig a szabályzat egyértelmű.
Ám szemmel láthatóan ez nem egyértelmű mindenki számára, a napokban búvártársainktól kaptuk az alábbi történetet:
Elmúlt év decemberében Sharmból repültek haza, és mivel minimálisan átlépték a súlyhatárt, a csomagból ki kellett venniük néhány otthonra szánt ajándéktárgyakat. Ezután már a megengedett 20 kiló alatt maradt a csomag. A meglepetés ekkor jött, amikor ki akartak vetni rájuk a 40 eurós felárat, mert a csomagban búvárfelszerelés is volt. Búvártársunk hivatkozva a fentiekre tiltakozott, és az ismert magyar utazási iroda telepített képviselőjéhez fordult, aki meglepetésére szintén azt mondta: fizessen, mert a Travel Service ezt írja elő.
A búvárok végül hosszas viták után hazajutottak ugyan, de egyikük nem hagyta annyiban a kérdést, és közvetlenül a magyar utazási irodához fordult. Panaszára azt a választ kapta, hogy Egyiptomban mindenki helyesen járt el az üzletszabályzat értelmében, még a Travel Service weboldalát is belinkelték. Sajnos az utazási iroda által linkelt tájékoztató oldal (jelenleg) nem tartalmazza a teljes szabályzat szövegét, de a Travel Service oldalán szintén elérhető hivatalos, jogilag érvényes és mindenre választ adó aktuális üzletszabályzat viszont igen:
"8.4.3 Sporteszközök, sportfelszerelések szállítása esetében: 40,- EUR vagy 12.500,-
Szállítható sportfelszerelések: kerékpár, síléc, snowboard, búvárfelszerelés (búvárruha, snorkel, uszony, búvármaszk), ejtőernyő, golf felszerelés, surfdeszka, horgászbot - 1 szett / utas. Sporteszközök, sportfelszerelések szállítása esetén a fent megjelölt díjat a légitársaság minden esetben felszámítja, kivéve, ha a szállítani kívánt poggyászt és a sporteszközt egy poggyászként szállítja az utas és azok együttes súlya nem haladja meg a maximálisan megengedett súlyhatárt."
A mi megítélésünk (illetve a Travel Service korábbi állásfoglalása) szerint a vastagított részben foglalt kivétel a döntő és egyértelműen fogalmaz. Ha valaki egy táskát ad fel, benne a búvárcuccaival (is), és ez nincs 20 kg, akkor pótdíjat felszámítani nem lehet.
Roppant sajnálatos, hogy sem a telepített idegenvezető, de még az utazási iroda hazai illetékese sincs tisztában a vonatkozó szabályzattal, de még arra sem vették a fáradságot hogy többszöri kérés után elolvassák az üzletszabályzatot, emiatt saját magukat cáfolták a szabályzatra való hivatkozással.
Természetesen írásunk megjelenése előtt megkerestük az érintett utazási irodát, ahonnan annak Cégvezetőjétől kaptunk válasz. A levélben annak ellenére, hogy felhívtuk figyelmüket az említett kitételre (sőt idéztük), továbbra is hibásan hivatkoznak az üzletszabályzatra, és kitartanak amellett, hogy alkalmazottaik helyesen jártak el. Az esetről értesítettük a Travel Service légitársaságot is, és kértük, hogy adjon ki a partnerei számára egy körlevelet az Üzletszabályzatról, valamint hogy egészítség ki a weboldaluk tájékoztató részét a szabályzat teljes szövegével, így a fenti számunkra húsba vágó kivétellel is.
(update: cikkünk megjelenése után érkezett a levél a Travel Service-től, hogy a fenti kéréseinknek eleget tesznek. Köszönjük nekik ezt a figyelmességet!)
Mi hát a megoldás? Javasoljuk, hogy a fent belinkelt, Travel Service által kiállított angol nyelvű igazolást kinyomtatva minden búvár tartsa magánál hasonló esetekre. Sajnos a jelek arra utalnak, hogy a sok folyamatos reklamáció ellenére mindig akad olyan ember, aki saját kedve szerint értelmezi a szabályokat, és még az utazási irodák alkamazottai sincsenek tisztában az utasaikra és önmagukra vonatkozó szabályzatokkal.
Amennyiben valakivel a fentiek ellenére megfizettetnék a pótdíjat, kérjen róla elismervényt, igazolást amiből egyértelműen derüljön ki, hogy nem túlsúly hanem a búvárfelszerelése miatt fizetett, és itthon a repülőtársasággal és az utazási irodával egyaránt felvéve a kapcsolatot próbáljon meg intézkedni.
Nem biztos, hogy könnyű dolga lesz, de talán ha elég sokan jelzik a jogos panaszukat, egyszer csak eljutunk oda, hogy mindenki megérti a leírt szabályokat és annak értelmében is cselekszik.
Az eset azért is különösen bosszantó, mert a búvárok világában mindenki próbál erőfeszítéseket tenni, könnyebb felszerelésekre cserélni a régieket, kényelmes guruló táskák helyett cipekedik, lassan mindent otthon hagyunk a táskából a búvárfelszerelése kevéért, és hogy beleférjünk az egyre szigorúbb súlykeretbe, ám úgy látszik ez sem elég.
Valóban jó üzletpolitika a mai világban egy fizetőképes, és jelentős számú utazó réteg életének nehezítése vagy csak bizonyos utazási iIrodákat nem érint a recesszió? Tényleg nem számít nekik, ha heti százas nagyságrendű utazó esetleg elkezd gondolkozni bécsi vagy szlovákiai induláson az ottani utazási irodák használatával?
Nem különleges elbánásról álmodunk, csupán az érvényes szabályzat szerint szeretnénk utazni.